Sosiale medier er din viktigste plattform

Sosiale Medier er din viktigste plattform

Hvorfor er markedsføring på sosiale medier så viktig? Hvorfor bør du bruke tid på å lage sosiale mediekontoer for bedriften din? Og hvordan bygger du egentlig en markedsføringsstrategi for sosiale medier som fungerer for din spesifikke type virksomhet?

Markedsføring på sosiale medier handler om å møte målgruppen din og kundene der de er og når de sosialt samhandler med hverandre og merkevaren din. Mens markedsføring på sosiale medier som helhet er utrolig verdifull og gunstig for virksomhetsveksten din (som du vil se i neste avsnitt), vil strategien din variere basert på hvilke sosiale nettverk publikum bruker tiden deres på.

Fordeler med sosiale medier

Det er en rekke årsaker til at bedriften din skal bruke markedsføring på sosiale medier. Vi har laget en liste over de fire mest fordelaktige grunnene du bør vurdere.

La oss dykke inn:

1. Øk merkevarebevisstheten

I 2018 var det over 3,2 milliarder mennesker på sosiale medier globalt. På grunn av den store mengden mennesker på sosiale medier, kan du se hvorfor det å sikre virksomheten din deler innhold relatert til produktene dine, samt detaljer om bedriften din via en plattform eller to, har potensial til å hjelpe deg med å øke merkevarebevisstheten.Faktisk har sosiale medier vist seg å øke merkevarebevisstheten ved å øke engasjementet. Sosialt engasjement inkluderer ting som kommentarer, likes, delinger og re-poster. Sosiale medier hjelper deg også med å øke merkevarebevisstheten ved å lede trafikken rett til nettstedet ditt. Du kan gjøre dette ved å inkludere direkte lenker til nettstedet ditt i profilen din, bio og innlegg.

2. Generer potensielle kunder og øke konverteringer

Å markedsføre og dele produktene dine på sosiale medier er en enkel måte å forbedre leadgenerering, øke konverteringer og øke salget fordi du annonserer for folk som har valgt å engasjere deg ved å følge kontoen din.Her er noen eksempler på måter du kan bruke sosiale medier til å generere flere potensielle kunder.Lag konkurranser for dine besøkende og følgere å delta i på dine sosiale medier-profiler.Inkluder lenker til nettstedet ditt og tilbud i bioavsnittene i profilene dine.Vert livevideoer for å gjøre kunngjøringer om produkter og gi oppdateringer eller detaljer om spennende nyheter hos ditt firma.Implementere en kampanje for sosiale medier på en av kanalene dine.Selg produktene dine gjennom dine sosiale profiler. For eksempel kan du aktivere Facebooks Shop-seksjon eller Instagrams Shopping-funksjon i profilene dine. Disse funksjonene lar besøkende og følgere klikke på produkter du har delt i innlegg for å se informasjon som pris, materiale og størrelse. Deretter kan besøkende enkelt gå videre til kassen gjennom plattformen og kjøpe produktet direkte fra deg.

3. Fostre forhold til kunder

Ved å koble til og engasjere deg med dine følgere på sosiale medier, vil du kunne bygge varige relasjoner mellom dem og virksomheten din. Du kan gjøre dette ved å samhandle med dem på innleggene dine, svare på spørsmålene og kommentarene deres og gi dem all hjelp de måtte trenge.Du kan også stille dine følgere spørsmål om produktene dine, smertepunktene deres, eller lage gaver for å hjelpe deg med å bygge tillit og vise dem hvor mye du verdsetter deres innspill og støtte.

4. Lær av konkurrenter

Sosiale medier er en fin måte å holde øye med konkurrentene dine - enten det er med henvisning til deres taktikk på sosiale medier, produktene de markedsfører, kampanjene de implementerer eller deres grad av interaksjon med følgere.Sosiale medier lar deg se på hva som fungerer og ikke fungerer for konkurrentene dine, og hjelper deg derfor med å bestemme hva som skal eller ikke bør endres når det gjelder bedriftens tilnærming. Til slutt, gjennomgang av sosiale kontoer til konkurrentene dine kan hjelpe deg med å sikre at markedsføringen din skiller seg ut og er unik for merkevaren din.

Start markedsføring på sosiale medier

Med tanke på at det er milliarder mennesker på sosiale medier i dag, er det lett å se hvorfor så mange bedrifter og markedsførere bruker kanalen for å markedsføre sine produkter og engasjere seg med kunder. Selv om det kan virke skremmende å bestemme selskapets handlemåte på sosiale medier, kan du unngå å bli overveldet av å forstå sosiale trender for markedsføring av sosiale medier og bruke noen av de mange ressursene som er tilgjengelige om emnet. Begynn å jobbe med bedriftens markedsføringsstrategi for sosiale medier i dag for å øke antall følgere, forbedre engasjement og øke konverteringer.

(Les hele artikkelen: https://blog.hubspot.com/marketing/social-media-marketing)

...