Annonser på Linkedin - verdens største faglige nettverk

Verdens største  nettverk med Professionals

Brukere: 675 millioner månedlige aktive brukere over hele verden

Publikum: Babyboomers, Generation X og millennials

Målretting: B2B

Best for: B2B-forhold, forretningsutvikling og arbeidsmarkedsføring

Linkedin er kanalen for deg som aktivt jobber mot B2B markeder og leter etter personer har beslutningsmyndighet. Linkedin er verdens største faglige nettverk med over 690 medlemmer. Linkedin opplyser i tillegg om at 4 av 5 er direkte beslutningstakere (!!!). Wow, her var det jammen mange muligheter for deg som ønsker å satse på B2B relasjoner - om du er klar for å gripe muligheten så klart.

Okay, men det er bare 5 millioner i Norge, hvorfor bør du annonsere på Linkedin?

Det er i dag omtrentlige 1,1 millioner Nordmenn som har en profil på Linkedin, og det er disse du ønsker å komme i kontakt med, er det ikke? Jo sant så visst. Mer til, 76% i ledende stillinger sjekker Linkedin mer enn en gang om dagen. Vent, mer enn 1 gang om dagen? Det er interessante fakta som forteller oss at en annonse har relativt stor sannsynlighet for å bli sett dersom du målrettet mot beslutningstakere.

Linkedin er en kanal hvor annonsene dine kan få stor effekt om du er relevant, hvorvidt målet er å generere leads, engasjere, skape direkte kontakt eller merkevarebevissthet.

Så hvordan annonsere med Linkedin?

Hos LinkedIn er det tre forskjellige måter å annonsere på:

  • Sponset innlegg – Her kan du sponse innhold du ønsker at andre skal lese
  • Tekst annonsering – Plasserer seg på høyre side av skjermen
  • Sponset InMail – Gir deg mulighet til å sende sponsede InMail til dem du ønsker

Hva vet vi om Kostnader med annonsering på Linkedin?

Linkedin er i det store og hele en dyrere plattform å annonsere med. Årsaken er at du har en dør på vidt gap mot beslutningstakere i Bedriftssammenheng - og ikke forbruker. Når vi annonser inn mot B2B markedet kommer forståelsen om Kundens Livstidsverdi (LTV) inn i bildet, som er relativt forskjellig fra forbrukersammenheng. Prinsippet er at en høyere LTV rettferdiggjør en høyere annonsekost per lead.

Statistikk fra Adstage (2018) at den gjennomsnittlige Kostnaden Per Klikk (CPC) er vesentlig høyere på Linkedin enn de andre plattformene til sammenligning:

  • Linkedin - Gj.snittlig CPC: $ 3,77
  • Google - Gj.snittlig CPC: $ 1,33
  • Facebook - gj.snittlig CPC: $ 0,43

Nøkkelen for deg som annonserer på Linkedin

Linkedin sine medlemmer er vanligvis ikke aktivt på søk etter hjelp, men heller å bygge nettverk. Du må derfor søke innsikt i å forstå din målgruppe og finne relevant innhold og tilbud som passer deres behov. Ofte er tidsrommet mellom eksponering av annonse og handling lengre i en B2B sammenheng - og derfor kan hyppig eksponering av engasjerende innhold, laste ned freebies eller lignende være en strategi for å øke sannsynligheten for handling.

No items found.
...